سرباز فرهنگی

پنجره‌ای برای تنفس در فضای‌مجازی

سرباز فرهنگی

پنجره‌ای برای تنفس در فضای‌مجازی

سرباز فرهنگی

برکات و توفیـــــــــــقات این وبـــلاگ،
تقدیم می شود به صاحب عکس بالا:
شهــــــید محمــــد حسیـــن فخـــار
"پــــــــــدر بزرگـــــــــوار این حقـــیر"
که در آخرین روز محـــرم سـال 1357
شمـــــــــــع محـفل دوســتان شد.

آثار هنرمندی جاودانه ست
که نگاهش به آسمان باشد...

آخرین نظرات
پیوندها
شنبه, ۳ تیر ۱۳۹۱، ۱۰:۰۶ ب.ظ

بیست ماه در کتابخانه ها

از تابستان سال ۸۹ تا بهار سال ۹۱ حدود بیست ماه بصورت خیلی جدی و فشرده و با نگاهی کاملا اعتقادی در اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی بعنوان مشاور مدیر کل مشغول به فعالیت بودم که محصول آن دوره بیست ماهه فعالیت ها و طرح هایی است که...

از تابستان سال ۸۹ تا بهار سال ۹۱ حدود بیست ماه بصورت خیلی جدی و فشرده و با نگاهی کاملا اعتقادی در اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی بعنوان مشاور مدیر کل مشغول به فعالیت بودم که محصول آن دوره بیست ماهه فعالیت ها و طرح هایی است که در زیر به آن اشاره می شود. در بدو ورود به اداره کل کتابخانه ها که با ورود مدیرکل جدید و به پیشنهاد ایشان انجام شد٬ شاید یک کمک دو یا سه ماهه مد نظرم بود و چون هیچ علاقه ای به کار اداری نداشتم حداقل در دو مرحله پیشنهاد جذب در اداره را نپذیرفتم و ماندن در اداره را حتی برای یک دوره یک ساله برای خودم متصور نبودم ولی بر حسب ضرورت علیرغم میل باطنی حدود بیست ماه در این سنگر ماندم و بدون هیچ توجیه مادی و اداری به کارم ادامه دادم.

 البته لازم به ذکر است که همه این فعالیت ها که در زیر می آید بصورت فوق العاده و جنبی بوده و وظیفه اصلی من همراهی و مشاوره مدیر کل در همه جلسات و سفرهای استانی و اداره کل بود که به گواه همراهان و دوستان بصورت کامل تا زمانی که احساس تکلیف کردم که باشم٬ به مناسب ترین وجه انجام شد. همیشه بر این اعتقادم که در سخت ترین شرایط و نامناسب ترین زمان ها و مکان هاُ تا وقتی که بتوان موثر و مفید بود٬ باید بود و فعالیت کرد. بچه های حزب الهی تا زمانی که توفیق دارند در جنگ با ناتوی فرهنگی دشمن در نبرد باشند٬ تکلیف دارند در صحنه باشند. مگر اینکه تکلیف از ایشان برداشته شود.

این فعالیت اداری من که بدون هیچ پشتوانه ی کار اداری و مسوولیت اجرایی به عنوان اولین میدان کاری برایم گشوده شده بود٬ تجربیات جالبی برایم داشت که شاید با چندین سال کار بیرون از این فضا هیچ وقت برایم قابل درک نبود.

این مدت کوتاه نشان داد که اگر با نگاه عقیدتی و بخاطر انجام وظیفه ی شرعی پا به میدان مبارزه فرهنگی در حوزه مطالعه و کتاب که دغدغه ی جدی رهبری ست و یا هر جایی که فضای مجاهده ای فراهم شود بگذاریم٬ حتی بدون تحصیلات عالیه و داشتن مدرک تحصیلی "مرتبط یا غیر مرتبط "٬ می توان خوش درخشید و موجب حرکت بالنده و رو به جلوی یک مجموعه در حد اداره کل شد. ای کاش نگرانی اصلی بیشتر مسوولین فرهنگی٬ خود فرهنگ بود. کاش برای بسیاری از متولیان فرهنگ٬ بجای نگرانی های روزمره ی  امروزی حاکم بر محیط های اجرایی٬ دغدغه ی افزایش شاخص های فرهنگی و اعتلای ارزشها مطرح بود. به فرموده ی رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای: «ما اگر چنانچه به مسئله فرهنگ اهتمام نورزیم، در واقع یک بخش عظیم از مسئولیت و اهداف انقلاب را نادیده گرفته‌ایم.» که این فرمایش ایشان تامل و تدبر نیروهای متدین و اندیشمند را می طلبد.

ضمنا جمع آوری و تدوین این مجموعه فعالیت های بنده که در زیر می آید با نظر مستقیم و به قلم مدیرکل کتابخانه های خراسان رضوی جهت گزارش کاری من تهیه شده بود که نسخه کتبی آن در چند مجلد توسط ایشان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور ارسال شده است که نشان دهنده ی لطف و توجه ایشان به این حقیر بوده است.

 ابلاغ مدیر کل جهت اینجانب:

 البته این ابلاغ که در آن به "حضور همه جانبه و درایت و..." اشاره شده است٬ بعد از یک دوره همکاری یک ساله در مهرماه سال گذشته صادر شده که به پشتوانه ی یک سال تلاش مجدانه ی این حقیر بوده است.

طرح ها و برنامه های اجرا شده و یا در دست اجرا:

طراحی  طرح بسیار موفق اهداء کتب عاشورایی:این طرح به منظور جمع آوری کتب اهدایی در سراسر استان ارائه شد. باتوجه به اینکه درگذشته جمع آوری کتب اهدایی بسیار محدود در برخی از شهرستان ها انجام شده بود وبا توجه به اهمیت جایگاه محرم وعاشورا در بین آحاد مردم ، این طرح ارائه شد تا با استفاده از فضای عاشورا ، مردم را تشویق به اهدا کتب مازاد و بلااستفاده خود نماییم . این طرح از ابتدای محرم سال 89 آغاز شد. علیرغم ذهنیت منفی بسیاری از همکاران ستاد و روسای شهرستانها در موفقیت طرح ، این طرح بسیار موفق به اجرا و نتیجه رسید.
نتایج بدست آمده:
1. جمع آوری یک میلیون جلد کتاب از سراسر استان
2. اهداء از کتب فوق به کتابخانه های استان و کتابخانه های مشارکتی و پایگاههای بسیج و مساجد و مدارس متقاضی تحت عنوان بسته کتاب مساجد – بسته کتاب حوزه علمیه – بسته کتاب و مدارس و ...
3.  بدست آوردن مبلغ یکصدوپنجاه میلیون ریال از فروش کتب کاملا فرسوده از بین کتب فوق به بازیافت که کل مبلغ فوق کمک جدی در رفع مشکلات هزینه جاری اداره کل نمود.
4. تعداد یکصد هزار جلد کتاب همچنان در انبار باقی مانده که به مرور در حال توزیع است.
توضیح من: از زحمات جناب آقای نوربخش که جهت اجرا شدن طرح به صورت مخلصانه و  جدی تلاش نمودند  سپاسگزاری می شود و اگر پشتکار و تلاش بی وقفه ی ایشان نبود هیچوقت طرح با این موفقیت اجرا نمی شد.

         

 

 

طراحی و اجرای موفق جشن کتاب استان در 2 سال 89 و 90 با رویکرد نو: کل طراحی و برگزاری این دو جشن با رویکردی نو توسط اینجانب بود. رویکردی نو از چند حیث قابل توجه می باشد. اولا دکور برنامه کاملا با حال و هوای کتابخانه و کتابخوانی طراحی و اجرا شد. بدین منظور که شان و منزلت کتابدار بیش از پیش ارج نهاده شود و فضا و نگاهی شاد واندیشمند به شغل و حرفه کتابداری و کتابخانه داده شود.
ثانیا تصمیم برآن شد برنامه های سالم و شاد برنامه بطور ویژه گنجانده شود چرا که در این رویکرد جدید تصمیم برآن بودکه از زحمات کتابداران در مراسم قدردانی شود و فضایی ایجاد شود تا آنها کمی از فضای یکنواخت کتابخانه خارج شوند و با روحیه ای شاد و مفرح به کتابخانه بازگردند.
ثالثا تلاش ویژه شد که هر دو مراسم فوق حتما تا حضور استاندار تشکیل شود که این موضوع برای اولین بار در این استان انجام می شد که همین امر سبب شادی و احساس غرور بیشتری دربین کتابداران شد و احساس اینکه مسئولین استان برای کتابداران ارزش ویژه قائل شده اند موجب رضایت جدی ایشان شد
تبصره :‌تعداد شرکت کننده در این مراسم حدود 800 نفر بود که شامل کتابداران اعضای انجمن های کتابخانه های شهرستان ها و میهمانان ویژه بود.


مستندنگاری و ایجاد بانک اطلاعاتی تصویری:توضیح: انجام سفرهای استانی به سی شهرستان استان و مستند نگاری (عکاسی محیطی از زوایای مختلف کتابخانه های عمومی استان) و ایجاد بانک اطلاعاتی تصویری بصورت فشرده درمدت سه ماه انجام شد. در ابتدای حضور مدیرکل محترم درکتابخانه های عمومی نیاز به رصد کردن و آشنایی کتابخانه های عمومی در استان بود که در فرایندی فشرده و مستمر در حدود سه ماه از سی شهرستان استان و همه کتابخانه های آن بازدید شد که موجب آشنایی مدیرکل محترم با کتابداران،‌اعضای کتابخانه ها و محیطهای مطالعه استان گردید و نیازهای مختلف دراین زمینه ثبت شد. دراین سفرها ضمن هماهنگی های لازم جهت انجام سفر  درکنار بازدید از مجموعه های نهادی و مشارکتی کتابخانه ها با توجه به آشنایی اینجانب با نمایندگان محترم مجلس (فعالیت و حضور در جبهه متحد اصولگرایان خراسان رضوی بعنوان رئیس کمیته تبلیغات در انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی) و نیز ارتباط قبلی با بیشتر فرمانداران و اشخاص حقیقی و حقوقی شهرستانهای استان موجبات هماهنگی بهتر گروه بازدید اداره کل با مسئولین شهرستانی و استانی شد که ماحصل آن برکات زیادی بود که در این ارتباط ها بدست آمد.

یکی از کارهای بسیار مطلوبی که انجام شد مستند نگاری همه کتابخانه های استان در فرایند عکاسی از آنها بود که تمامی زوایای آشکار و پنهان کتابخانه ها اعم از ورودی و دسترسی افراد از خیابان اصلی به کتابخانه،‌درب ورودی ساختمان ،‌نوع مطالب تابلوهای اعلانات و تبلیغات محیطی کتابخانه ، رنگ و پوشش دیوارها ، موکت و پارکت کتابخانه ،‌کپسول آتش نشانی ، وسایل سرمایشی و گرمایشی،‌پیشخوان کتابخانه ، چینش قفسه های کتابخانه و ملزومات آن، آشپزخانه ، نوع دیوار نوشته های سالن مطالعه و پراکندگی نوع جمعیتی افراد استفاده کننده از کتابخانه و ....در آن دیده شده است . بطوریکه سابقه کتابخانه بصورت تصویری در سال 89 ثبت شده است. حاصل این مستندنگاری ها آلبوم کاملی از کتابخانه ها می باشد که در حال حاضر مورد استفاده واحدهای مختلف ستادی در اداره کل می باشد.


طراحی و اجرای قفسه و سازه ایستگاه مطالعه:طراحی و اجرای قفسه و سازه ایستگاه مطالعه ویژه در اماکن عمومی شامل مطب پزشکان و مراکز درمانی است که بصورت استند نمایش کتاب و دارای مخزن کتاب برای اولین بار انجام شد که با استقبال جامعه هدف و پزشکان محترم روبرو شد.

مسوولیت اجرای اردوی  دیدار با مقام معظم رهبری: مسئولیت اجرایی اردوی سه روزه دیدار کتابداران با مقام عظم رهبری جهت یکصدو پنجاه نفر کتابدار استان به عهده اینجانب بود. اجرا و برنامه ریزی اردوی دیدار کتابداران با رهبر معظم انقلاب در تیرماه سال جاری (سال 90) که برنامه ریزی  و انجام امور اردو بصورت بسیار فشرده در 48 ساعت انجام شد. ارتباط گیری با شهردار محترم تهران جناب دکتر قالیباف و استفاده از ظرفیت آن مجموعه برای اسکان رایگان حدود یکصد نفر از خانمهای کتابدار در هتل شهر تهران ، هماهنگی جهت جمع آوری کتابداران در سطح خراسان رضوی با کمترین هزینه ممکن و نیز انجام سفر زیارتی به شهر مقدس قم و جمکران درانتهای دیدار رهبر معظم از کارهایی بود که انجام شد.

طراحی و اجرای کتابچه دیدار رهبری:توضیح: طرح و اجرای کتاب CD بیانات مقام معظم رهبری به فاصله 48 ساعت بعد از اتمام اردوی دیدار کتابداران با رهبر معظم که موجب تقدیر حجه الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری قرار گرفت. در این طرح در کمترین زمان ممکن باتوجه به تخصص اینجانب درطراحی گرافیک ، تولید CD و هماهنگی با چاپخانه ، کتابچه بیانات رهبری معظم تولید شد که به کلیه استانها ، نهاد کتابخانه های عمومی کشور و گستره استانی ارسال شد که موجبات تشویق رئیس دفتر معظم له را فراهم آورد که این فعالیت جهت دو استان کرمان و مازندران نیز انجام شد. انجام این طرح باعث ایجاد اولویت فعالیت کتابخانه ای خواص جامعه و افراد معتقد و ملتزم به فرامین و فرمایشات رهبری معظم گردید و لبیک به فرمایش رهبری بود در امر تبلیغ کتاب و مطالعه که بعهده دستگاههای فرهنگی گذاشته شده است.
این کتابچه در ۱۲ صفحه به صورت رنگی و سلفون مات انجام شد که در آن یک CD  فیلم دیدار رهبری تعبیه شده است.


طرح فرآوری ، گویاسازی و نمایشی کردن کتاب کتاب کودک:توضیح: بررسی و طراحی برنامه های فرآوری ، گویا سازی و نمایشی کردن کتاب کودک جهت کودکان و نوجوانان با معیارهای اسلامی توسط گستره دویست نفری طلاب جوان و آموزش دیده در سطح استان جهت کتابخانه های عمومی که موجب موانست و رابطه ی عاطفی میان کودکان و روحانیت معظم می گردد.. با توجه به ظرفیت بالای شهر مشهد و استان خراسان رضوی در دارا بودن مبلغین حوزه علمیه ونیز وجود طلبه های جوان،‌خوشفکر و علاقه مند به کار در عرصه کودک این کار و طرح به تایید ایشان و اداره کل رسیده و تقاضای زیادی نیز دراین زمینه وجود دارد . در این طرح به صورت گروهی تعدادی از طلاب متخصص در این امر که کلاسهای روانشناسی کودک ، هنرهای نمایشی کودک و کتابخوانی را گذرانده اند و درکلاسهای حجه الاسلام راستگو حضور داشته اند با جمعیت 250 نفر در زمانهای مناسب با هماهنگی قبلی اعضای کتابخانه و کتابداران در کتابخانه ها حضور پیدا کرده و برنامه های خود را انجام می دهند و از مزایای این طرح اینکه شخصیت کودک در انس با طلبه روحانی که در کلاسهای ایشان حضور پیدا کرده و پای قصه گویی و نمایش و کلاسهای کاردستی آن به سوی فرهنگ متعالی اسلامی و ایمانی سوق داده می شود و بنا به فرموده "العلم فی الصغر النقش فی الحجر" شخصیت کودک بصورت مطلوب شکل می گیرد و دوم اینکه قرار بر این است که کتابدار کتابخانه درکنار مربی کودک ، کار با کودک راآموزش دیده و بعد از آن خودش بتواند این فعالیتها را انجام دهد

طراحی و اجرای چمدان مطالعه:توضیح: طرح و اجرای چمدان مطالعه با عنوان انس با کتاب جهت استفاده از ظرفیت طلاب مبلّغ در ماه مبارک رمضان و انجام مسابقات کتابخوانی در مناطق دوردست و فاقد کتابخانه انجام شد . باتوجه به اینکه مشهد مقدس بعد از شهر قم بزرگترین مرکز علوم دینی کشور می باشد و توان بالایی در اعزام مبلغ به تمامی نقاط کشور دارد، می توان از این ظرفیت در جهت توسعه فرهنگ مطالعه مفید و انجام مسابقات کتابخوانی در دورافتاده ترین تقاط استان و کشور ، در روستاها و نقاط فاقد کتابخانه استفاده کرد. در رمضان سال 90 نسبت به ایجاد بسته های کتاب در قالب ساک دستی انس با کتاب که با همکاری دفتر تبلیغات انجام شد، که مبلغ محترم این مهم را انجام داده و بصورت نیروی کتابدار درکنار تبلیغ ماه رمضان به تبلیغ کتاب و مطالعه پرداخته که به تعداد 500بسته به اقصا نقاط کشور توزیع شد.


طراحی و اجرای بسته بندی مناسب جهت اهدای کتب و محصولات فرهنگی


طراحی و اجرای سربرگ٬پاکت و شیت تحریر اداری برای اولین بار


طراحی و اجرای قفسه نامرئی کتاب:توضیح: طراحی و اجرای قفسه نامرئی و جذاب کتاب جهت ترغیب جامعه هدف در اماکن خاص. انجام قفسه ابتکاری و فانتزی کتاب که در آن کتاب بصورت افقی در چند عدد روی هم قرار گرفته و روی دیوار بصورتی قرار می گیرد که گویا قفسه ای وجود ندارد و کتاب درکنار دیوار معلق می باشد. که این طرح موجب جلب توجه افراد به این قفسه شده و کاربرد تبلیغی ، فرهنگی دارد.




طراحی و اجرای روزنامه دیواری ویژه مدارس:توضیح: طرح و اجرای روزنامه دیواری مدارس در سه مقطع آموزشی با طرحهای متناسب گروههای سه گانه آموزش و پرورش از جمله اقدامات بود. باتوجه به ظرفیت بالای دانش آموزی استان که طیف وسیعی از اعضای کتابخانه های عمومی را تشکیل می دهند در طرح که برای اولین بار در اداره کل اجرا شد روزنامه دیواری بصورت بسیار  شکیل و زیبا جهت سه مقطع ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه با تیراژ 15000 عدد جهت مدارس استان تهیه شد که توزیع گردید.
هر طرح متناسب با گروه سنی مخاطب طراحی شده و در آن علاوه بر معرفی کتاب مفید و متناسب ، اخبار حوزه کتاب و اداره کل و نیز مطالب کوتاه و خواندنی دیده شد که به جذابیت آن افزوده شده است. تولید محتوای این روزنامه دیواری ها در گروه پژوهشی اداره کل انجام شد و طراحی و چاپ آن توسط اینجانب انجام گردید.

طراحی و اجرای بسته کتابخانه کودک:توضیح:  طراحی واجرای بسته کتابخان کودک درکتابخانه های عمومی باتوجه به شخصیت کودک و جاذبه محیطی در ایجاد موانست کودک و کتاب با توجه به تولید منحصر به فرد کاغذ دیواری کتابخانه کودک  طراحی کاراکتر و شخصیت مناسب، تهیه پارکت و قفسه نمایش کتاب جدید انجام شد.
یکی از ضعفهای کتابخانه های عمومی فقدان فضایی شاد و مفرح و جذاب جهت کتابخانه کودک می باشد که در طرحی بسته پیشنهادی کتابخانه کودک ارائه شد. این بسته شامل 
1-کاغذدیواری منحصر به فرد با تولید و طراحی خود اداره کل بودکه در آن شخصیت و کاراکتر کودک بصوریت بومی و سنتی دیده شده است.
2-کف پوش و پارکت مناسب و جذاب جهت کتابخانه کودک که در آن نمای کارتونی یک شهر و خیابان کشی است که جنس آن قابل شستشو و مناسب با آن فضا می باشد.
3-طراحی و اجرای قفسه کتاب کودک که دارای قفسه های نمایش کتاب می باشد که عرضه کتاب را آسان نموده و سطح دسترسی کودک بالا می رود و نیز قفسه نمایش بازیهای فکری و لوازم التحریر که در نوع خاص مواد با رنگ بندی خاص و جذاب باعث تحریک کودک و جذب آن به محیط کتابخانه می شود. در حال حاضر تعداد زیادی از کتابخانه های استان به این بسته تجهیز شده اند.


برگزاری نمایشگاه کتاب:توضیح: طراحی و اجرای غرفه کتابخانه های عمومی استان در نمایشگاه کتاب درگستره حدود یکصد متر ونمایش کتابخانه کودک و کارگاه کتاب کودک که مورد توجه جدی بازدیدکنندگان قرار گرفت.برای اولین بار غرفه آرایی به شکل کتابخانه واقعی با بخشهای مختلف آن شامل مخزن ، کتابخانه دیجیتال ، سالن مطالعه غرفه کودک بصورت مفصل درحدود یکصد متر اجرا شد که بخش کودک آن بصورت کارگاه کار با کودک فعال بوده و موجب آشنایی افراد بازدید کننده با محیط ظاهری کتابخانه شده وبخش جذابی ازنمایشگاه رابه خود اختصاص داد.


طراحی مراسم خیرین حوزه کتاب:توضیح: طراحی مراسم خیرین حوزه کتاب و مطالعه برای اولین بار درسالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی انجام شد. در بحث حوزه خیرین ، شروع کار خیرین حوزه کتاب و مطالعه در مراسمی در سالن اجتماعات استانداری خراسان آغاز شد که آماده سازی مراسم و دکوراسیون و تبلیغات محیطی شهری و برنامه ریزی این برنامه توسط اینجانب انجام شد. که بازخورد مناسب و چشمگیری در سطح شهر شد.

طراحی کتابخانه سیار روستایی: 
طراحی تیپ کتابخانه سیار روستایی با محوریت کتاب کودک در مناطق کم برخوردار و روستایی. با محوریت کتابخانه کودک جهت حضور در  روستاها و مناطق حاشیه شهری و مناطق فاقد کتابخانه ای انجام شد.


انجام امور تبلیغاتی و تبلیغات محیطی:این طرح ها با جلوه ی مذهبی و فرهنگی طراحی و اجرای پوسترها و تابلوها و نمادهای دینی و اعتقادی در کتابخانه های عمومی با هدف بصیرت افزایی از دیگر اقدامات بود . که با توجه به تخصص اینجانب در طراحی و تبلیغ محیطی این کار در این مدت بصورت بسیار با کیفیت انجام شد که نمونه های آن در این گزارش ارائه می گردد.



رایزنی بامسئولین صدا وسیمای استان:توضیح: هماهنگی بین اداره کل کتابخانه های عمومی و صدا و سیمای خراسان رضوی که حاصل آن انجام در برنامه رادیویی در حوزه کتاب  یک مجموعه تلویزیونی با نام مجتمع مسکونی گلها درگروه کودک و نوجوان صداوسیما جهت نمایش در شبکه سراسری دو و استانی می باشد و نیز چندین برنامه در حوزه سیما.با توجه به شناخت وهمکاری اینجانب با عوامل هنری و فنی و مدیران صداو سیمای خراسان رضوی این امکان بوجود آمد تا اینجانب بصورت بسیار فراگیر مناسبات بین دوسازمان صد و سیما و اداره کل کتابخانه های عمومی را پیگیری نموده و موجب انجام تبلیغات مختلف در صدا و سیما در امر کتاب و مطالعه شده و مقدمات انجام همکاریهای گسترده را فراهم آورم. بطور مثال سه برنامه رادیویی در حوزه صدا و چندین برنامه تلویزیونی درحوزه سیما ونیز انجام پروژه سریال کودک ونوجوان با نام مجموعه مسکونی گلها شد که این مجموعه از ابتدای سال 91 از شبکه سراسری دو و سیمای خراسان رضوی ونیز شبکه دیجیتالی شما نمایش خواهد یافت. که با مشارکت اداره کل شخصیت اول فیلم از کارمند بانک به کتابدار کتابخانه های عمومی تغییر شخصیت داد. درحال حاضر کلیه برنامه های صدا وسیما که ظرفیت ترویج و تبلیغ فرهنگ کتابخوانی را داشته باشند شناسایی شده و بخش عمده ای از این برنامه ها کارشناسی شده و به مرور مباحث کتابخوانی در این برنامه ها اضافه خواهد شد. تعدادی از این برنامه ها و اقدامات شامل موارد ذیل است:
قند پارسی / برنامه تلویزیونی شبکه استانی
مسابقه هشت / شبکه استانی
یارمهربان / شبکه استانی
تهیه و طراحی زیرنویس جهت پخش از شبکه استانی
پیگیری جهت نمایش تیزر تبلیغاتی اهدای کتاب
پیگیری جهت حضور مدیرکل در برنامه های مختلف استانی شامل برنامه اشاره ، خبر استانی.


طرح و اجرای تابلوهای جدید کتابخانه های عمومی


طرح سفر زیارتی عتبات عالیات جهت نیروها و کتابداران خراسان رضوی به صورت اقساط


طرح ساماندهی سفرهای استانی مدیرکل و کارشناسان ستادی:‌متاسفانه از جمله خلاء‌های قابل مشاهد ه در اداره کل عدم حضور منظم و برنامه ریزی شده مدیرکل و کارشناسان ستادی در شهرستانها بود که خود موجب شده بود اغلب شهرستانها در مسیری جدای از اداره کل حرکت نمایند. به محض احساس این خلاء این موضوع با مدیرکل طرح و برنامه ریزی لازم انجام شد . حضور مدیرکل و کارشناسان و روسای ادارات ستادی سبب شد که:‌
اولا روسای ادارات احساس قدرت و قوت قلب بیشتری درشهرستان بویژه جلسات انجمن و شورای اداری شهرستان مربوطه داشته باشند.
ثانیا:‌توان و قابلیت های روسای ادارات از نزدیک مشاهده شد.
ثالثا :‌  کمک جدی شد تا با شخصیتهای شهرستانها ا زجمله نمایندگان مجلس و فرمانداران و ائمه جمعه زمینه ارتباطات جدی ایجاد شود تا روسای ادارات در فضای مناسبتر بتوانند به وظایف خود در سطح شهرستان بپردازند.
رابعا:‌حضور مدیرکل در شهرستانها در کوتاهترین فاصله زمانی ممکن اتفاق افتاد که این موضوع موجب ذهنیت بسیار مثبت استاندار محترم به اداره کل گردید و فضای بیشتر تعامل و همکاری با اداره کل و استانداری ایجاد گردید.
خامسا:‌حضور مدیر کل در شهرستانها و ارائه گزارش وضعیت و رتبه شهرستانها در حوزه کتاب و کتابخوانی سبب ایجاد رقابت جدی بین فرمانداران در خدمت رسانی در این حوزه گردید.
سادسا:‌حضور مدیرکل موجب شد بسیاری از شهرستانها که به دلایل مختلف ا زجمله عدم همکاری فرمانداران قادر به برگزاری جلسات انجمن نبودند ، این جلسات برگزار گردد و به رشد ......درصدی نسبت به گذشته گردد.
سابعا:‌سفرها و بازدید های منظم منجر به نظارت دقیق تر و جدی تر بر عملکرد شهرستانها گردید و از سویی ارتباط با کتابداران و پرداختن به مشکلات ایشان را بیشتر فراهم کرد.
ثامنا: حضور در جلسات انجمن و شورای اداری شهرستانها خلاء‌های دیگری را مشخص نمود که پیشنهادات مربوطه به شرح ذیل به مدیرکل ارائه گردید.
1-عدم برنامه ریزی شایسته درخصوص دستور جلسات انجمن. متاسفانه از فرصتهای مناسب موجود در شهرستانها در جلسات انجمن استفاده لازم نمی شود و اغلب جلسات به بحث نیم درصد پرداخته می شود.طرح اتاق فکر قبل از جلسات انجمن به مدیرکل ارائه شد که در برخی از شهرستان ها در حال اجرا می باشد.
2-عدم حضور روسای ادارات ما در جلسات شورای برنامه ریزی شهرستان و عدم اطلاع مناسب از ظرفیتهای موجود در شهرستان برای اداره کتابخانه ها این موضوع نیز به مدیرکل مطرح گردید و ایشان نیز با هماهنگی معاون محترم سیاسی اجتماعی استانداری حضور روسای ادارات در جلسات شورای برنامه ریزی الزامی شد و کلیه فرمانداران ملزم به اجرای آن شدند.
تبصره: طرح سفرهای استانی در قالب 3 تیم با فاصله زمانی مشخص و جداول و فرمهای ویژه بازدید از تا پایان سال 89 ارائه شده است.


رایزنی با ستاد بازسازی عتبات و تولیت مسجد کوفه:توضیح: هماهنگی و رایزنی با متولیان عتبات عالیات عراق جهت همکاری متقابل و خواهر خواندگی کتابخانه های شهر مشهد بعنوان بزرگترین شهر مذهبی جهان و شهرهای نجف اشرف و کربلای معلا و کوفه مقدسه که موجب ترویج فرهنگ متعالی شیعی و نزدیکی دو ملت مسلمان و شیعی ایران و عراق که به سفر هیات تولیت و همراهان مسجد مقدس کوفه به مشهد شد که دربازدید متقابل از کتابخانه های کوفه و نجف اشرف تفاهم نامه فرهنگی و همکاری انجام خواهد شد.
باتوجه به مناسب بودن حوزه فرهنگی عتبات عالیات این امر می تواند به تقویت پایگاههای فرهنگی جمهوری اسلامی از لحاظ منابع فرهنگی می انجامد و مورد تشویق علما و صاحبنظران علوم دینی حوزه علمیه مشهد و نجف اشرف گردید. وبه موقعیت استراتژیک این طرح اذعان داشتند.

طرح نشریه پیک فرهنگی اقتصادی در حوزه کتاب و مطالعه:توضیح: این طرح با هدف اعتلای مطالعه و اطلاع رسانی و درآمدزایی ارائه شد. طرح شامل نشریه ای تخصصی در حوزه کتاب و کتابداری است براساس درآمدزایی از منابع اسپانسرهای فرهنگی مرتبط با کتاب ومطالعه هزینه انجام طرح توسط خود نشریه تامین می گردد و در شمارگان بعدی موجب درآمدزایی می گردد. با توجه به بالا بردن و ارتقاء سطح علمی کتابداران موجب اعتماد به نفس و کرامت این قشر فرهنگی و زحمتکش می شود که طبیعتا سبب بالارفتن سطح راندمان فعالیت ایشان می گردد. این نشریه از لحاظ محتوا تولیدی گروه پژوهشی خود اداره کل بوده ( منابع نشریه تولیدی می باشد) و سطح طراحی آن بسیار عالی و در رده بسیار مطلوب انجام می گردد. 
تبصره: این طرح در دست اقدام است وفایل پیش شماره آن در اداره کل موجود است که به لحاظ حفظ امانت به پیوست این گزارش نیامده است.


طراحی و پیشنهاد طرح بیلبوردهای تبلیغاتی:جهت توسعه و ترویج مطالعه مفید و درآمدزایی

توضیح: این طرح شامل طراحی سازه جدید و متناسب با فعالیت فرهنگی  با استفاده از المان و نهاد کتابخانه ها بصورت سازه فلزی می باشد بصورتی که ناخودآگاه قفسه کتاب را در نظر بیننده متجلی می کند و متفاوت از بیلبوردهای مختلف شهری است. دراین طرح امکان تبلیغ کتب مفید و مناسب موجود در بازار تولید و نشر با مشارکت انتشارات مختلف و مولفین آن کتب بوده، موجب ایجاد رقابت سالم در حوزه معرفی کتاب شده و تقاضای کتب مفید را در جامعه افزایش می دهد که خود موجب درآمدزایی بسیار بالا و مستمر برای اداره کل کتابخانه ها می باشد.
تبصره: مقدمات این طرح تکمیل شده و اجرای آن در دست اقدام  می باشد.


طرح کتابخانه سیار کارگری:توضیح:  طرح و بررسی کتابخانه های سیار جهت کارگران کارخانجات در مجتمع شهرکهای صنعتی استان با جمعیت کارگری بسیار بالا با همکاری شرکت شهرکهای صنعتی استان انجام شد. این طرح در جلسه و صحبت با رئیس شرکت شهرکهای صنعتی استان و ارائه طرح کلی آن با آن مدیر محترم آغاز شده است و با توجه به گستره وسیع شهرکهای صنعتی و تعداد بسیار زیاد کارگران شاغل در مجموعه های صنعتی تصمیم به ایجاد کتابخانه مرکزی در مرکز شهرک صنعتی گرفته شد که خدمات دهی آن توسط کتابخانه سیار در آن مجموعه ایجاد شود که این طرح با استقبال بسیار گرم مجموعه شهرکهای صنعتی روبرو شد و بنا به قول ایشان منابع مالی طرح از محل خود شهرکهای صنعتی تامین میگردد. در این طرح بسیاری از افراد کتاب نخوان با کتابخانه سیار که بصورت بسیار سهل الوصول در معرض آنان قرار می گیرد آشنا شده و موجبات بهره وری بهتر ایشان فراهم می شود. با عنایت به آشنایی قبلی اینجانب با رئیس شهرک های صنعتی استان، زمینه اجرای این طرح بخوبی موجود است و بنظر می رسد بزودی ایشان از خیرین حوزه کتاب باشند.

طرح پیک موتوری کتاب:توضیح: طرح و بررسی ایجاد پیک موتوری کتاب جهت خدمات رسانی و تشویق انس با کتاب جهت افراد کتاب نخوان و زنان خانه دار انجام شد. دراین طرح چندین مجموعه پیک موتوری وظیفه ارائه کتب درخواستی شهروندان (مخصوصا زنان خانه دار) را در مناطق کم برخوردار شهری از کتابخانه به عهده دارند بطوریکه تقاضا بصورت غیرحضوری (تلفنی، پیامکی و اینترنتی) اعلام شده و پیک موتوری نسبت به ارسال آن اقدام می کند. اینبسته مطالعه که بعنوان پیک کتاب نام گرفته است و موجب آشنایی زنان خانه دار که جزء‌گستره بسیاری از افراد کتاب نخوان هستند با کتاب و مطالعه شده است و سطح آگاهی های آنان را بالا می برد. که این امر سبب تحکیم خانواده و ایجاد خانواده پایدار در جامعه شده و بسیاری از بذهکاریها و معضلات مرتفع می گردد. و البته درمرحله بعد موجب موالفت دیگر افراد خانواده با کتاب میشود.

طراحی وپیشنهاد لباس فرم کتابداران:توضیح: طرح و پیشنهاد لباس فرم متحد الشکل جهت کتابداران استان در حین انجام وظیفه در محل کار. یکی از مشکلات کتابخانه های عمومی درنگاه اول متمایز نبودن کتابداران محترم از اعضاء می باشد که شخصیت حرفه ای آنان آسیب می بیند به این جهت طرحی ارائه شد که کتابداران دارای لباس فرم متحد الشکل با آرم نهاد کتابخانه های کشور باشند تا هم به یک دستی و پوشش تیپ هماهنگ آنها توجه شود و هم در اطلاع رسانی و اعتلای شخصیت حقوقی آنان قدمی برداشته شود.

 طرح جمعه بازار کتاب:توضیح: طرح جمعه بازار کتاب در غرب مشهد با توجه به کمیت و کیفیت بالای مخاطب خاص کتاب و ارتباط گیری موثر با اهالی کتاب و قلم و گردش مناسب کتاب. درمشهد فقط جمعه بازاری در مرکز تجاری و در شرق مشهد قرار دارد که جامعه فرهنگی و اهل مطالعه روزهای جمعه به آن سرازیر می شوند که با غرب مشهد فاصله بیست کیلومتری داشته و خلاء‌یک جمعه بازار کتاب در غرب مشهد مشهود است. با تدبیر وهماهنگی با مجموعه های مرتبط شهری و فرهنگی می توان با مدیریت اداره کل نسبت به ایجاد آن در غرب مشهد تلاش نمود و موجب انجام آن طرح شد. درآمدزایی ، کمک به گردش کتاب، ارتباط گیری موثر با متولیان حوزه نشر و تولید کتاب و ارتباط گیری با جامعه هدف مطالعه که عموما دانشگاهیان و 
دانش آموزان از محاسن طرح است که خود به خود به طرح مترتب است.

وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ...

۹۱/۰۴/۰۳
سرباز فرهنگی🎨